Reagensvæske Tetra No2-testsæt?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 159

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tetra1970 - 24/07-2020 00:19 24/07-2020 00:19
Hej akvarister,

Har forsøgt at google mig frem til indholdet i div. testsæt med reagensvæske. Er der nogen af jer, der ved, hvad der bruges i f.eks. Tetras NO2-testsæt?

Mvh. Dorte :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 24/07-2020 13:24 24/07-2020 13:24
Jeg tror du får meget svært ved det.

Overvej følgende:
Hvad nu hvis det ikke er en direkte reaktion som giver farveskiftet, det kunne være A+B=C; C+D=E og E=> farve

Dernæst er det næppe nok at vide hvilke stoffer der er i væsken, du skal også kende koncentrationen, ellers skal du også lave en ny skala for at kunne aflæse en værdi, og det kræver at du har en væske hvor du kender koncentrationen af NO2

Og så kommer der til (næsten) sidst den med nøjagtigheden, hvis du sidder og leger med små portioner på eks. 10 mL, så gør en dråbe fra eller til en stor forskel og kunne gøre at væskens farve ikke passer med skalaen, og så er testen ubrugelig.

Og til sidst: de sidste mange år har det været svært for private at få fat i forskellige kemikalier (bare tænk kaliumnitrat som bruges til alt fra sprængstof til gødning eller H2O2 som kan alt fra desinficering til at starte en raketmotor i rummet), tanken om at skulle oprette et selskab og evt. godkendelser til at opbevare/håndtere kemi blot for ikke at købe en "dyr" test... Nej tak.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Staggerlee - 28/07-2020 20:59 28/07-2020 20:59
Du skal lede efter Griess test som tester for nitrit (NO2-). Det er ikke kemikalier du finder i den lokale trælasthandel ?? og det vil sikkert være dyrt at købe og besværligt for dig at kalibrere farvereaktionen hvis du ikke har adgang til et laboratorium.

Eksternt link https://en.wikipedia.org/wiki/Griess_test

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Tetra1970 - 28/07-2020 22:57 28/07-2020 22:57
scn skrev :
Jeg tror du får meget svært ved det.

Overvej følgende:
Hvad nu hvis det ikke er en direkte reaktion som giver farveskiftet, det kunne være A+B=C; C+D=E og E=> farve

Dernæst er det næppe nok at vide hvilke stoffer der er i væsken, du skal også kende koncentrationen, ellers skal du også lave en ny skala for at kunne aflæse en værdi, og det kræver at du har en væske hvor du kender koncentrationen af NO2

Og så kommer der til (næsten) sidst den med nøjagtigheden, hvis du sidder og leger med små portioner på eks. 10 mL, så gør en dråbe fra eller til en stor forskel og kunne gøre at væskens farve ikke passer med skalaen, og så er testen ubrugelig.

Og til sidst: de sidste mange år har det været svært for private at få fat i forskellige kemikalier (bare tænk kaliumnitrat som bruges til alt fra sprængstof til gødning eller H2O2 som kan alt fra desinficering til at starte en raketmotor i rummet), tanken om at skulle oprette et selskab og evt. godkendelser til at opbevare/håndtere kemi blot for ikke at købe en "dyr" test... Nej tak.

Tak for svar, har ikke kunne logge på og læse det før nu :) Det var nu heller ikke, fordi jeg selv havde tænkt mig at fremstille en test. Jeg er gammel biologi-studerende, så det var ren nysgerrighed. Jeg er ganske tilfreds med Tetras dryp-test. Mvh Dorte

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tetra1970 - 28/07-2020 23:00 28/07-2020 23:00
Staggerlee skrev :
Du skal lede efter Griess test som tester for nitrit (NO2-). Det er ikke kemikalier du finder i den lokale trælasthandel ?? og det vil sikkert være dyrt at købe og besværligt for dig at kalibrere farvereaktionen hvis du ikke har adgang til et laboratorium.

Også tak for svar til dig - og for linket. Som sagt ovenfor, det var ikke fordi, jeg selv havde tænkt mig at fremstille en test, blot ren nysgerrighed, og måske lidt undren over, at det ikke fremgår af pakken (Tetras i dette tilfælde). Faresymbolet er "kun" mærket som brandfarlig, så tænker, der er alkohol i. Mvh Dorte

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Tetra1970 - 28/07-2020 23:00 28/07-2020 23:00
Staggerlee skrev :

Også tak for svar til dig - og for linket. Som sagt ovenfor, det var ikke fordi, jeg selv havde tænkt mig at fremstille en test, blot ren nysgerrighed, og måske lidt undren over, at det ikke fremgår af pakken (Tetras i dette tilfælde). Faresymbolet er "kun" mærket som brandfarlig, så tænker, der er alkohol i. Mvh Dorte

Annoncører
Annoncører