Akvariebord selvbyg.

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1104

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger madsjeppe01 - 08/12-2018 16:23 08/12-2018 16:23
Hej.

Jeg har planer om at købe et akvarie med målene 120x60x60 - 432 liter, og hertil skal det selvfælgelig stå på noget.

jeg er helt vild med produkterne fra ADA, og jeg har også selv bygget et møbel til et mindre akvarie, af denne type møbel. Dog er jeg lidt i tvivl om hvorvidt at møblet vil kunne bære vægten på det nye akvarie, da det omtrent vejer 400 kg mere end det gamle gjorde.

Jeg har en opbygning i hovedet der ser således ud.

skabet på billedet er bygget til et akvarie med målene 120x50x50, så derfor har jeg en ide om at man godt kan tilføje 10 cm mere i bredden, og af det nok skal holde. Dog vil jeg have delt skabet i to aflukkede rum, og dette vil give ekstra støtte iform af en plade der går på tværs af møblet.

Jeg har set af akvarieproducenterne laver deres møbler i MDF plader, og det har jeg også tænkt mig at bruge. Jeg påtænker at bruge 19 mm til hele møblet, og ikke kun de bærende sider.

kan det lade sig gøre eller skal jeg finde en anden løsning?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 08/12-2018 17:49 08/12-2018 17:49
Ud over den lodrette vægt fra akvariet, skal reolen også kunne modstå sidetryk i længderetningen.

Jeg har i mange år haft 484 liter stående på en reol af 22 mm malede spånplader som er skruet og limet sammen. Vægten bæres på 5 tværgående plader og bagpladen i fuld længde. Derudover er der 22 mm plade i bund og top.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger madsjeppe01 - 08/12-2018 18:29 08/12-2018 18:29
Så du mener ikke at det kan holde? Der vil være 4 bærende lodrette plader, alle af 19 mm.
jeg havde evt tænkt at bygge et skelet af regler, så der er mere bæreevne, men jeg vil helst undgå det hvis det er muligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 08/12-2018 18:37 08/12-2018 18:37
Hvis ryggen sidder sammen med de 3 plader der går på tværs er der ingen problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger madsjeppe01 - 08/12-2018 18:41 08/12-2018 18:41
Top pladen kommer til at sidde ovenpå de andre lodrette plader, og den vil derfor også være bærende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger madsjeppe01 - 08/12-2018 18:43 08/12-2018 18:43
Som på billedet hvor der er sat lister ind for at holde samlingerne, ville jeg istedet placere regler af en god tykkelse, så det kunne give ekstra styrke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup - 09/12-2018 11:55 09/12-2018 11:55
kik på indlæg #21 i denne her tråd

Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1607143

dit akvarie er ca halv bredde af dette her, byg derfor ca samme solide konstruktion, men i halv bredde,
så får du en rimelig ide om hvor holdbart det bør bygges,
kik ikke på købe møbler, det er noget tyndt og ustabilt skrammel, der giver sig over år
og derfor revner akvarier for folk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 10/12-2018 09:08 10/12-2018 09:08

Den konstruktion du selv foreslår kan sagtens holde. Bordet herunder er lavet i 22 mm krydsfiner (som jeg ville bruge igen, selv om det er lidt dyrere end MDF) på de lodrette plader og 18 mm på de vandrette. Det bar uden problemer et 720L akvarium og var faktisk stivere i konstruktionen end et bord med ben af stål.

Hvis gulvet det skal stå på er ujævnt, duer de ikke, men så kan man sætte justerbare ben under.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger madsjeppe01 - 16/12-2018 10:02 16/12-2018 10:02
Hvor kan de justerbare ben købes seperat? Jeg har kun kunne finde dem som et samlet sæt med resten af et porsabord, hvilke ikke er helt optimalt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger chrhag01 - 16/12-2018 22:10 16/12-2018 22:10
madsjeppe01 skrev :
Hvor kan de justerbare ben købes seperat? Jeg har kun kunne finde dem som et samlet sæt med resten af et porsabord, hvilke ikke er helt optimalt..

planteimporten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 17/12-2018 15:46 17/12-2018 15:46
Et hvilket som helst byggemarked har dem, men jeg købte mine i SILVAN.

Der hedder de ikke Porsa men Termotex. Kvaliteten er den samme, men de er ikke 100% kompatible, hvis man regner med at de skal sættes sammen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger perniel - 18/12-2018 15:18 18/12-2018 15:18
Det du laver holder så rigeligt??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KimJ - 18/12-2018 17:12 18/12-2018 17:12
Jeg har lavet 3 af de viste borde til 720L akvarier, heraf et med justerbare ben, og de har holdt uden problemer i flere år hos mig. De blev solgt til forskellige akvarister, bla. her på AS, da jeg flyttede, og jeg har ikke hørt om at der har været problemer med dem.

Jeg ville da også selv lave bordet på samme måde, hvis jeg skulle bruge et træbord igen. Ulempen ved dem er, at de er betydeligt tungere end et Porsa/Termotex bord og, hvis der skal justerbare fødder på, koster stort set det samme. De er til gengæld væsentligt stivere i konstruktionen end aluminiumsborde, og faktisk også stivere end borde af stål.

Hvis man sammenligner dem med færdigkøbte akvarieborde, er de også bygget af både bedre og kraftigere materiale, da krydsfiner ikke er nær så følsomt overfor fugt som MDF/spånplader.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Principia - 22/12-2018 12:04 22/12-2018 12:04
Jeg forstår ikke dit postulat med jernborde ? Det er lidt som at få et deja-vu. fra en tidligere debat. Stålborde giver sig mindre og er mere stive end træborde, da en stålramme kun giver sig ganske få 1/10 mm til det vi skal bruge dem til. Det er også derfor at det er vigtigt at det bliver svejst ordenligt, så det ikke bliver skævt når man samler profilerne, for det hele kommer til at vippe, hvis det er skævt, for det retter sig ikke efter hverken akvarie eller underlag.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KimJ - 22/12-2018 21:52 22/12-2018 21:52
Jeg husker den gamle debat. Det forholder sig sådan, at jeg efterfølgende har købt 3 stk. af de omdiskuterede stålborde, af den mand der hævdede det samme som dig, og jeg kan derfor med sikkerhed sige, at jeg har ret i min påstand.

Stålrør giver sig, uanset hvordan de er svejsede. Det gør træplader sikkert også, men det er altså ikke lykkedes mig at få dem til det. Hvis man prøvede hårdt nok, ville man formentlig skubbe bordet med akvarium hen over gulvet, før bordet giver efter.

Man kunne selvfølgelig bygge bordet af stålplader... Herunder billeder af de omtalte borde. De var rigeligt stive, men altså ikke så stive som borde af træplader.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger scn - 22/12-2018 22:22 22/12-2018 22:22
Jeg er ikke overrasket over at et træbord af plader er stivere end et stålbord af svejsede firkantrør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ThomasBallerup - 23/12-2018 01:30 23/12-2018 01:30
svart til #15 nu kan man jo ikke se stål rør mål eller tykkelse på dine billeder,
men det virker lidt under dimensioneret i følge min mave-fornemmelse
som ikke bygger på andet end billeder i post 15
du siger også selv at det giver sig lidt, jeg kender en gut der har nogle stål stativer magen til dine i hele kælderen, det er faktisk helt samme design, så mon ikke i kender hinanden,
det sjove er at jeg høre en del historier om utætte akvarier der ude fra, mon ikke det kommer af at sagerne giver sig ? alle mine akvarier kommer fra samme leverandør, og ingen af mine har nogen sinde smidt en dråbe eller revnet nogen steder. men jeg bruger heller ikke disse stål rammer. I øvrigt ser det drøn praktisk ud, at man kan have så mange akvarier samlet på så lidt plads, det kan jeg ikke gøre efter med træbyg konstruktioner, der kræver en del mere materiale og en del mere understøttelse til at fordele vægten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KimJ - 23/12-2018 12:48 23/12-2018 12:48
Akvariebordene er lavet af 25mm rør. Der er ingen problemer med at de holder. De er bygget af en tidligere bruger her fra AS. De giver sig sideværts når man skubber til dem, hvilket ikke gør dem usikre på nogen måde, og de er stadig langt stivere end alu-borde (som der jo heller ikke er problemer med).

Når jeg nævner at træborde er stivere, er det ikke for at antyde at der er noget i vejen med stålborde, tvært imod. Det er bare for at sige at træborde faktisk kan bygges endnu stivere, og at de generelt er langt stærkere end de fleste regner med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Principia - 23/12-2018 19:28 23/12-2018 19:28
Kim, jeg giver en kop kaffe en dag, Så hjælper du mig med at flytte akvariet, så di kan køre bilen ind oven på det bord jeg har bygget. Hvis det giver sig, vil jeg med glæde give en kasse øl.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KimJ - 24/12-2018 07:57 24/12-2018 07:57
Indlægget er rettet 24/12-2018 07:58 24/12-2018 07:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Før vi flytter akvariet, prøver jeg lige at skubbe til det fra siden. Hvis det IKKE giver sig (og retter sig igen), giver jeg en kasse whisky ;)

Det er forskellen på stivhed og styrke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Principia - 24/12-2018 09:08 24/12-2018 09:08
Du kan skubbe det fra side til side, frem og tilbage, uden der er noget som giver efter. Men ok. det er kun et 250L, så du kan sikkert flytte hele akvariet med bord og det hele. Men det hverken giver sig trækker sig, eller slår sig. Det er stift. Hvis men virkelig vil have det til at give sig, så skal man deformere et eller flere af profilerne. Og til det skal du enten bruge varme, hydraulik, eller en meget stor langskaftet hammer. Men hvis det absolut skal ødelægges, tror jeg vi tager den ramme jeg har i skuret. Jeg skal jo gerne bruge den anden bag efter. :D :D :D forskellen er 100mm i højden, bare en oplysning i det tilfælde du spørg. :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Thors (Inaktiv) - 25/12-2018 10:18 25/12-2018 10:18
Som om i sammenligner pære og bananer - Når man skal opnå stivhed, så bygger man i "trekanter" og en firekantet plade er jo også en "trekant" derved er der max. stivhed , bygger man på samme måde i jern, er det meget mere stift end træ..... Men som jeg ser de stå borde så mangler der jo det tredje ben :) Jeg ville til enhver tid bygge i træ, det er meget mere harmonisk og ha i sin bolig- Og den valgte konstruktion kan bære et 1000 liter hvis det skulle være :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KimJ - 26/12-2018 11:27 26/12-2018 11:27
Det er åbenbart svært at forstå konceptet stivhed.

Man behøver hverken at køre op på bordet med en bil, skubbe til det med en bulldozer eller lave andre tåbelige aktiviteter omkring bordet/akvariet for at teste om det giver sig.

Hold evt. øje med vandoverfladen i akvariet, næste gang det bliver nødvendigt med en grundig rengøring af forruden. Hvis bordet ikke giver efter, vil der jo ikke være nogen synlig bevægelse der...

For nu at afslutte på en måde så alle kan være med;

MIN erfaring, som begrænser sig til de aluminiumsborde vi alle kender, stålborde som er svejset sammen og er i samme dimensioner som alu-bordene og de viste træborde, er den at aluminiumsbordene giver mest efter, stålbordene næstmest og træbordene mindst. Der er dog ingen af dem der på nogen måde giver anledning til at tro at det kan give problemer, hvilket alle erfaringer jo også understøtter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger smiley 74 - 26/12-2018 12:48 26/12-2018 12:48
KimJ skrev :

Den konstruktion du selv foreslår kan sagtens holde. Bordet herunder er lavet i 22 mm krydsfiner (som jeg ville bruge igen, selv om det er lidt dyrere end MDF) på de lodrette plader og 18 mm på de vandrette. Det bar uden problemer et 720L akvarium og var faktisk stivere i konstruktionen end et bord med ben af stål.

Hvis gulvet det skal stå på er ujævnt, duer de ikke, men så kan man sætte justerbare ben under.

Hvordan har du samlet bordet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger KimJ - 26/12-2018 17:28 26/12-2018 17:28
Bordet er skruet og limet sammen, med skruer der alle går gennem den vandrette plade og ned i kanten på den lodrette. Pladen der står lodret og på langs midten, står inde mellem de midterste der står på tværs, så bordet forhindres i at give efter for tryk fra siden.

Der er forboret med huller i skruens diameter i den plade skruen går gennem og forboret med et hul der er ½ skruens diameter og påført trælim i alle samlinger.

Peincippet er at alle samlinger presses sammen af akvariets vægt, så limen/skruerne egentlig bare holder pladerne på plads.

Her er et billede af en mindre model der er delvist samlet, og et nærbillede af en samling på et af de viste borde::

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Principia - 27/12-2018 11:43 27/12-2018 11:43
Undskyld Kim. Jeg kan ikke modstå fristelsen for at svare på dit indlæg. :D Først og fremmest vil jeg sige tak fordi du ikke betvivler min fatteevne, det er altid rart at blive rost for sin intellekt.

Jeg forstår din erfaring stammer fra Porsaborde eller lignende. Det kan ikke rigtigt samlignes, da de propper og samlinger i porsa " bare" er banket i, og derfor kan give efter i hver enkelt samling. Det er noget andet end hvis det er svejst, og dermed låst i sin position.

Dette gælder både for aluminiumsrammer, og jern / stål Og så rammer vi måske sagens kerne. Hvis profiler og design er dimensioneret rigtigt er der ikke noget der giver sig. strækker sig eller giver efter på anden måde. Langt de fleste metaller er meget lette og stive i forhold til vægt massefylde. Samt arbejder det ikke nær så meget som træ, som er lettere påvirkeligt afhængi af, luftfugtighed og temperatur Samt er træ naturligt mere smidigt end metal.

Men og alt arbejder efter temperatur, derfor er der overgange i broer, og andre steder hvor der er stort spænd. Du kan tage eksempel på Eiffeltårnet, som vokser og kryber 150mm afhængi af om det er en meget kold vinter, eller meget varm sommer. Men et akvariebord er en lille bitte smule mindre, så jeg tvivler på der er en målbar forskel, selvom du stiller det i en tilsvarende situation.

Opsummering. Det er både let og stift og solidt. Så med mindre du deformerer et af profilerne, som i sagens natur vil vride hele konstruktionen skæv, kan det holde til flere tons uden at give sig målbart.

Men jeg medgiver dig, at træ er lettere tilgængeligt, og nemmere at arbejde med for de fleste. Men det er som med alt andet, det skal dimensioneres rigtigt og en hel del kraftigere end metaller.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger madsjeppe01 - 08/02-2019 09:32 08/02-2019 09:32
Vil det være muligt (og holdbart) at bygge bordet i 18 mm fyr limtræ, eller skal man op i en tykkere plade? :D

Annoncører
Annoncører